DANE KONTAKTOWE
DANE TELEADRESOWE
Wyrażam zgodę na przetwarzanie i przetrzymywanie moich danych osobowych niezbędnych do korzystania z materiałów serwisu przez NID zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997r. (Dz. U. Nr 133, poz. 883).

PRZYPOMNIJ HASŁO

INFORMACJE OGÓLNE

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

    DLA WŁAŚCICIELI I ZARZĄDCÓW

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

      DLA SPECJALISTÓW

      Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

        << < KALENDARIUM / 2012 / KWI > >>

          DZIEDZICTWO
          KULTUROWE W REGIONACH

          mapa WYBIERZ WOJEWÓDZTWO
           
           
           
          KRAJOBRAZ MOJEGO MIASTA
          Chcąc zwrócić uwagę na kwestię chaosu reklamowego szpecącego krajobraz polskich miast, małej architektury czy zieleni miejskiej Narodowy Instytut Dziedzictwa na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotował specjalny film pt. „Krajobraz mojego miasta”, będący jednocześnie instruktarzem dla władz i instytucji samorządowych. Film powstał z inicjatywy prof. Magdaleny Gawin, Generalnej Konserwator Zabytków i Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

          Produkcja w krótki i przystępny sposób pokazuje, jak ogromny wpływ na postrzeganie przez ludzi najbliższego otoczenia mają wszechobecne reklamy, różnokolorowe, niewspółgrające ze sobą fasady budynków czy pozbawione zieleni betonowe place. Wielkoformatowe bilbordy kuszące promocjami w pobliskim hipermarkecie potrafią przysłonić nawet 1/3 budynku. Warto jednak pamiętać, że przysłaniają one nie tylko sam budynek, ale i jego dziedzictwo, a także wartość historyczną, bowiem pod płatami materiału często kryją się ozdobne detale świadczące o przeszłości regionu. Pasteloza elewacji otaczających zabytkowe obiekty rozprasza uwagę przechodniów i nie współgra z np. z gotyckim stylem katedry znajdującej się w pobliżu, zaś wykorzystywanie do renowacji rynków czy deptaków tanich materiałów często skutkuje wątpliwą estetyką i koniecznością ich szybkiej wymiany.

          W materiale filmowym znaleźć można także wiele rozwiązań i sugestii ekspertów dotyczących planowania przestrzeni publicznej. Specjaliści zwracają uwagę przede wszystkim na chaos reklamowy nie współgrający z otoczeniem. Ponadto rekomendują, by wzorem miast greckich lub włoskich elewacje budynków, kształty dachów, ogrodzenia, szczególnie w ścisłym, historycznym centrum miasta były ujednolicone, czyli posiadały jednakowy kolor, wzór czy formę. Niezwykle ważna pozostaje także kwestia zieleni miejskiej, bez której przestrzeń staje się betonową pustką. Architekci uświadamiają, że drzewa i krzewy pełnią nie tylko funkcję dekoracyjną, bowiem pomagają również oczyszczać powietrze, dają cień oraz wytłumiają hałasy ulicy. Film ma charakter szkoleniowy i stanowi część kompleksowego projektu zachęcającego do zmian w krajobrazie polskich miast.

          Film "Krajobraz mojego miasta" ma na celu zwiększenie świadomości i poczucia odpowiedzialności władz samorządowych za ochronę dziedzictwa lokalnego, co w przyszłości powinno zaowocować poprawą wizerunku polskich miast i miasteczek oraz zachowaniem tożsamości kulturowej miejscowości, którymi zarządzają.

          Przygotowany film to zapowiedź szeroko zakrojonej kampanii społecznej pod hasłem „Krajobraz mojego Miasta”, którą Narodowy Instytut Dziedzictwa zainaugurował w 2016 roku.

          Zachęcamy do obejrzenia filmu i odwiedzenia strony internetowej www.krajobrazmojegomiasta.pl.