Narodowy Instytut Dziedzictwa zainaugurował kampanię społeczną „
Krajobraz mojego miasta”, której celem jest zwrócenie uwagi władz samorządowych, firm i instytucji, a także profesjonalistów oraz społeczeństwa na problem chaosu reklamowego i właściwego planowania przestrzeni miejskiej. Najważniejszym elementem kampanii jest film szkoleniowy pt.: „
Krajobraz mojego miasta” przygotowany przez Narodowy Instytut Dziedzictwa we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Idea powstała z inicjatywy prof. Magdaleny Gawin, Podsekretarz Stanu w MKiDN, Generalnego Konserwatora Zabytków.
Zarówno kampania, jak i materiał filmowy, poruszają wciąż aktualny problem, jakim jest wygląd polskich miast, miasteczek, a nawet wsi. Wielkoformatowe bilbordy kuszące promocjami w pobliskim hipermarkecie potrafią przysłonić nawet 1/3 budynku. Warto jednak pamiętać, że przysłaniają one nie tylko sam obiekt, ale i jego dziedzictwo, a także wartość historyczną, bowiem pod warstwą materiału często kryją się ozdobne detale świadczące o przeszłości regionu. Pasteloza elewacji otaczających zabytkowe obiekty rozprasza uwagę przechodniów i nie współgra np. z gotyckim stylem katedry znajdującej się w pobliżu.
W filmie oprócz szeregu rozwiązań dotyczących powierzchni reklamowych znaleźć można także wskazówki odnoszące się do małej architektury, rynków, miejsc handlowych, strefy sacrum, estetyki ulic oraz zieleni miejskiej. Przedstawione w materiale problemy oraz działania mogą stać się inspiracją do tego, jak dbać o dziedzictwo kulturowe i ład w przestrzeni publicznej. Film prezentuje wiele dobrych przykładów i rozwiązań, które warto wprowadzić w życie na zarządzanych przez samorządy terenach.
Kampania społeczna to także szereg działań edukacyjnych i popularyzatorskich. Pośród nich znaleźć można między innymi:
•
wojewódzkie premiery filmu „Krajobraz mojego miasta” połączone ze spotkaniami dla władz samorządowych, będące doskonałym miejscem wymiany doświadczeń w sferze planowania przestrzeni publicznej;
• liczne
wydawnictwa dydaktyczne tj.: „Księga standardów ulicy Piotrkowskiej”, „Dziedzictwo obok mnie – poradnik zarządzania dziedzictwem w gminach” oraz „Zasady projektowania i umieszczania nośników informacji wizualnej i reklam na obiektach i obszarach zabytkowych”. Publikacje w zwięzły i przystępny sposób przybliżają tematykę kształtowania przestrzeni publicznej, prezentują dobre praktyki w tej sferze oraz podsuwają rozwiązania, które samorządy mogą implementować na podległym sobie terytorium;
• portal
samorzad.nid.pl, który jest narzędziem pomocnym władzom i pracownikom samorządowym w pozyskiwaniu sprawdzonych informacji nt. zarządzania dziedzictwem kulturowym na szczeblu gminnym;
• bezpłatne
szkolenia z zarządzania dziedzictwem prowadzone przez ekspertów z NID dotyczące m.in. społecznych, kulturowych i prawnych aspektów projektowania przestrzeni publicznej;
• nasycanie mediów publicznych treściami związanymi z różnymi odsłonami kampanii (np. przy okazji
Europejskich Dni Dziedzictwa, których motyw przewodni korespondował z postulatami kampanii);
• zaangażowanie znanych i cenionych postaci życia publicznego: aktorów, muzyków, architektów, historyków, jako
ambasadorów idei kampanii;
•
spoty społeczne z udziałem aktorów z serialu „Ranczo” emitowane we wrześniu i październiku 2017 roku na antenach TVP, które w humorystyczny sposób mają zwrócić uwagę na problemy występujące w przestrzeni publicznej polskich miast;
Integralną częścią kampanii jest film pt.: „
Piękne, polskie, drewniane”, w którym zespół ekspertów, właściciele drewnianych obiektów i pasjonaci tego typu architektury pokazują, jak pielęgnując obiekty drewniane można ocalić je od zapomnienia. Na konkretnych przykładach wskazują, w jaki sposób należy eksponować drewnianą architekturę oraz co robić, by zachować ją dla przyszłych pokoleń. Film jest apelem o to, by władze samorządowe nieustannie i intensywnie działały w kwestii ochrony architektury drewnianej i starały się uświadamiać społeczeństwo o niezwykłej wartości tych obiektów.
Oba filmy, a także wiele praktycznych materiałów oraz bieżące informacje nt. kampanii znaleźć można na
www.krajobrazmojegomiasta.pl.